شکایت

ثبت شکایت اینترنتی چگونه است؟

  • ثبت شکایت اینترنتی چگونه است؟

    ثبت شکایات الکترونیکی یا آنلاین

    ثبت شکایت، اعم از کیفری یا مدنی، قابل اقدام است، اما روند طرح و رسیدگی به شکایات امروزه پیشرفت چشمگیری داشته است. در قدیم زمانی که افراد با مشکلی مواجه می شدند و قصد شکایت داشتند، برای ثبت شکایت خود به صورت فیزیکی در یکی از مراکز قضایی حاضر می شدند و مشقت و شلوغی را تحمل می کردند.

    امروزه ثبت شکایات الکترونیکی یا آنلاین نیاز به حضور فیزیکی افراد را از بین برده و روند کار را به نحو احسن تسریع کرده است.
    روزهای قدیم (نه خیلی دور، شاید همین سال‌های اخیر) را به یاد بیاورید، زمانی که افرادی که می‌خواستند شکایت کنند مجبور بودند به یک مرکز قضایی مراجعه کنند. صف های طولانی و محیط شلوغ منتظر نوبت خود برای ثبت شکایت هستند. اما امروز هیچ نشانه ای از این روند برای ثبت شکایت وجود ندارد.

    نکته اینجاست که بسیاری از مردم هنوز از سیستم های جدید ثبت شکایات آنلاین یا الکترونیکی بی اطلاع هستند و وقتی با مشکلی مواجه می شوند، نمی دانند چگونه باید شکایت کنند. بنابراین، اگر شما هم جزو این افراد هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

    ثبت شکایت اینترنتی چگونه است؟
    ثبت شکایات حقوقی

    ثبت شکایات حقوقی

    بیشتر شکایت‌هایی که ثبت می‌شوند، مربوط به اختلافات حقوقی هستند. اگر به دقت ترافیک ثبت شکایات را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که این ترافیک در اصل به دلیل اختلافات حقوقی ایجاد می‌شود. هنگامی که شکایت حقوقی ثبت می‌شود، لازم است به این نکته توجه کنیم که این شکایت هیچ ارتکاب جرم یا مجازاتی ندارد. به عبارت دیگر، هدف از ثبت این شکایت صرفاً به‌منظور حفظ حقوق افراد و جبران خسارات وارده است.

    ثبت شکایت حقوقی مربوط به افرادی است که با یک طرف دیگر با مشکل مواجه شده اند که منجر به از دست دادن حقوق شده است. در چنین مواردی افراد می توانند برای استیفای حقوق از دست رفته خود نسبت به ثبت شکایت حقوقی اقدام کنند. با این حال، در برخی موارد، ممکن است موضوع از طریق گفتگو و گفتگو حل شود. اگر مشکل حل نشده باقی بماند، ثبت شکایت ضروری است.

    بنابراین، اگر احساس می‌کنید که مشکل شما از طریق گفتگو حل نمی‌شود، باید نسبت به ثبت شکایت اقدام کنید تا مطمئن شوید که همه چیز به صورت قانونی انجام شده و موضوع به طور کامل حل شده است.

    نکات مهم ثبت شکایات حقوقی

    دعوا اولین نکته ای است که برای ثبت شکایت حقوقی باید مورد توجه قرار گیرد که بیانگر آن است که افراد برای طرح دعوا باید دادخواست قانونی تنظیم کنند.

    یکی دیگر از اسناد مهم، لایحه قضایی است که در آن طرفین دعوای حقوقی این امکان را دارند که به طور کامل اختلافات و اظهارات خود را در مورد این سند شرح دهند.

    اظهارنامه قضایی یک سند بسیار حیاتی و حائز اهمیت است که در هر روند قضایی باید به آن توجه ویژه شود. این سند، نه تنها شرایط و جزئیات اختلافات حقوقی را بیان می‌کند بلکه تعهدات و التزامات افراد مربوطه در آن را نیز تدوین می‌نماید. به عبارت دیگر، این اظهارنامه ابزاری قانونی است که به منظور ثبت و اعلام تعهدات طرفین در رابطه با امور حقوقی استفاده می‌شود. از این رو، در هر مرحله از روند قضایی، اهمیت ویژه‌ای به این سند اختصاص می‌یابد و توجه به جزئیات و مفاد آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

    نحوه ثبت شکایت حقوقی

    برای ثبت شکایت حقوقی، چنانچه فردی به دلیل تضییع حقوق خود قصد شکایت از شخص دیگری را داشته باشد، به جای مراجعه فیزیکی به دادسرا، باید در سامانه ثنا ثبت نام کند.

    سپس جهت ثبت شکایت در سامانه ثتا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایند. هنگامی که زمان رسیدگی به شکایت فرا می رسد، هر دو طرف می توانند اسناد و مدارک خود را ارائه دهند.

    ثبت شکایت اینترنتی چگونه است؟
    ثبت شکایت کیفری

    ثبت شکایت کیفری

    قبل از پرداختن به فرآیند ثبت شکایت کیفری، ضروری است که بفهمیم شکایت کیفری شامل چه مواردی می شود. شکایت کیفری زمانی اتفاق می افتد که فردی مرتکب جرم شود و قاضی مجازات آن را تعیین کند. شکایت کیفری برای شخص حقیقی همیشه الزامی نیست زیرا در صورت اثبات جرم، مرجع قضایی به تنهایی می تواند اقدامات لازم را انجام دهد.

    زمانی که یک پرونده جنایی شروع می شود و مقامات قضایی به آن رسیدگی می کنند، ممکن است هر دو طرف مجرم شناخته شوند یا فقط یک طرف مقصر باشد یا در برخی موارد ممکن است یک طرف تبرئه شود یا هر دو طرف تبرئه شوند. در نهایت پس از طرح شکایت کیفری، رای دادگاه منجر به مجازات فرد یا افراد مشمول می شود.

    نحوه ثبت شکایت کیفری

    ثبت شکایت کیفری مشابه ثبت شکایت حقوقی است. در ابتدا باید در سامانه ثبت نام کرده و قرار ملاقات تعیین کنید. پس از دریافت نوبت باید با همراه داشتن مدارک به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و شکایت خود را ثبت نمایید. پس از انجام این مرحله باید کلیه مدارک را به کارشناس دفتر خدمات حقوقی تحویل دهید تا در پرونده درج شود. پس از انجام این مراحل و ثبت شکایت، پرونده به دادسرا ارجاع می شود.

    ثبت شکایت اینترنتی چگونه است؟
    ثبت شکایات آنلاین

    ثبت شکایات آنلاین

    یکی از پیشرفت های قابل توجه اخیر در این زمینه، امکان ثبت شکایات آنلاین است. در سال های گذشته زمانی که افراد قصد شکایت داشتند مجبور بودند به یکی از دفاتر قضایی مراجعه کرده و در صف های طولانی منتظر نوبت خود باشند. ممکن بود برخی از افراد تمام مدارک خود را کامل نداشته باشند و ثبت شکایت خود را به زمان دیگری موکول کنند. با این حال، امروزه با در دسترس بودن ثبت شکایات آنلاین، دیگر هیچ اتلاف وقت یا هزینه اضافی وجود ندارد.

    قوه قضائیه با راه اندازی سامانه آنلاین برای تسهیل در ثبت شکایات اقدام کرده است. توجه قابل توجهی به زیرساخت های این سیستم برای اطمینان از استقرار یک سیستم عملی شده است. با راه اندازی این سامانه برای برخی شکایات دیگر نیازی به حضور فیزیکی نیست. در عوض، می توانید شکایت خود را به صورت آنلاین ثبت کنید.

    سامانه ثبت شکایات آنلاین

    برای ثبت شکایت اینترنتی ابتدا باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و یا در سامانه ثنا قوه قضائیه به صورت آنلاین ثبت نام کنید. سپس با استفاده از حساب کاربری و کد ثنا می توانید مراحل بعدی ثبت شکایت آنلاین را انجام دهید.

    سامانه ثبت آنلاین شکایات، فرآیند شکایت را تسهیل می‌کند و با توجه به زیرساخت مناسبی که دارد، به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد. شاید بسیاری از افراد هنوز با این سامانه ثبت شکایات آشنایی نداشته باشند، اما به مرور زمان افراد به جای مراجعه فیزیکی به سمت ثبت شکایات اینترنتی می روند تا دیگر نیازی به حضور فیزیکی نباشد و روند کار تسریع شود.

    پس از ثبت شکایت اینترنتی، برای دریافت پاسخ می توانید ظرف چند روز آینده به سامانه مراجعه و با استفاده از کد رهگیری (که پس از ثبت شکایت در اختیار فرد قرار می گیرد) شکایت را پیگیری کنید.

    ثبت شکایت اینترنتی چگونه است؟
    راهنمای ثبت شکایات آنلاین در سامانه ثنا

    راهنمای ثبت شکایات آنلاین در سامانه ثنا

    تاکنون متوجه شده اید که ثبت شکایت آنلاین امکان پذیر است، اما دانستن مراحل انجام این کار بسیار مهم است. در زیر با مراحل ثبت شکایت اینترنتی آشنا می شوید.

    1. با نام کاربری خود وارد سامانه ثنا شوید.
    2. هنگامی که در صفحه قوه قضاییه قرار گرفتید، «خدمات ویژه» را انتخاب کنید، سپس «خدمات قضایی من» را انتخاب کنید.
    3. در این مرحله نام کاربری و رمز عبور ثنا خود را وارد کنید سپس به مرحله بعد بروید.
    4. «ثبت شکایت سرقت» را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.
    5. در اینجا، “ثبت و ویرایش شکایت آنلاین” را انتخاب کنید.
    6. به طور پیش فرض، نام خود را در سایت خواهید دید. حالا روی مرحله بعد کلیک کنید.
    7.  اکنون در صفحه ای هستید که حاوی فرمی است که در آن باید مشخصات شخصی شخصی را که علیه او شکایت می کنید وارد کنید.
    8. در مرحله بعد موضوع، تاریخ و محل وقوع جرم را مشخص کنید.
    9. اقداماتی که درخواست می کنید را علامت بزنید، سپس به مرحله بعدی بروید.
    10. در صورت نیاز توضیحات تکمیلی ارائه دهید سپس روی گزینه «ثبت موقت» کلیک کنید.
    11. با انتخاب «ثبت موقت» شکایت شما ثبت می شود و کد رهگیری به شما ارائه می شود.
    اگر ثبت صحیح یک شکایت آنلاین را چالش برانگیز می‌دانید و در مورد آن ابهامی دارید، می‌توانید به تیم وکلای مجرب یاسا برای رسیدگی به همه موارد اعتماد کنید. برای ثبت شکایت کارشناسان و وکلای یاسا اینجا هستند تا در تکمیل و پیگیری پرونده شما به شما کمک کنند.

    به این مقاله چند ستاره می دهید؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا